Tuesday, August 16, 2011

Bersedia, mengatur, bertindak dan berubah (i)

Strategi yang dirancang dan diatur adalah berdasarkan keempat-empat aspek tersebut. Kita akan melaksanakan sekurang-kurangnya empat langkah bagi menangani masalah tingkah laku tersebut.

Sebelum dibincangkan langkah-langkahnya, ada tiga perkara asas yang penting dijadikan pegangan, dalam menjalankan intervensi atau menanganinya, iaitu:

  • Galakkan tingkah laku yang positif
  • Beri dorongan untuk tingkah laku yang positif itu.
  • Fokus kepada langkah pencegahan.

Setelah memastikan tiga perkara asas itu di dalam minda, teliti pelan tindakan yang boleh diambil.

A) Intervensi latar sebelum kejadian

Terdapat dua cara dalam menjalankan intervensi latar kejadian, iaitu:

1. Mengurangkan atau menghapuskan latar sebelum kejadian

Cara ini merupakan cara yang paling mudah dan “straight forward”. Buat persediaan sebelum menjalankan aktiviti yang menjurus kepada masalah tingkah laku tersebut. Segala keperluan atau perkara yang menjadi aktiviti rutin si anak harus dilakukan terlebih dahulu sebelum meneruskan apa-apa sahaja aktiviti yang seterusnya.

Di dalam kes tantrum sebelum ini, kita dapat memastikan si anak mendapatkan tidur tengah harinya terlebih dahulu sebelum pergi ke pusat membeli belah.

“Saya sudah cuba untuk tidurkannya, tetapi dia tetap tidak mahu kerana begitu teruja dan khuatir ditinggalkan!”

Boleh jadi aktiviti ke pusat membeli belah itu dirahsiakan terlebih dahulu dan diberitahu setelah si anak bangun dari tidur tengah harinya Pendekatan yang lebih baik adalah memberikannya penerangan yang 
lengkap.

Bagaimana kita dapat memberikan penerangan lengkap kepada kanak-kanak?

Penerangan lengkap di sini bermaksud menerangkan kepada anak apa aktiviti yang hendak dijalankan pada hari tersebut dan apa yang harus dilakukan si anak sebelum melakukan aktiviti tersebut.

Dalam kes ini, si ibu harus menerangkan kepada anaknya bahawa dia perlu tidur terlebih dahulu sebelum  mengikuti ibu ke pusat membeli belah. Si anak perlu mendapat rehat yang mencukupi supaya tidak penat ketika di pusat membeli belah nanti.

Memberi rasional kepada anak adalah amat penting dan jangan sesekali merasakan anak itu masih kecil untuk memahaminya.

2. Menggalakkan Interaksi Positif

“Bagaimana pula jika saya banyak urusan luar yang harus saya lakukan pada hari itu dan tidak sempat memastikannya mendapat tidur tengah harinya?”

Kadang kala, suasana atau persekitaran yang tegang, kekurangan komunikasi yang efektif antara ibu atau ayah dengan anak, kurangnya pilihan yang dapat dibuat oleh anak dan tiadanya peneguhan tingkah laku positif antara punca masalah tingkah laku.

Dengan merujuk kes sebelum ini, boleh jadi si anak sudah berasa penat dan mengantuk tetapi tidak tahu bagaimana untuk memberitahu ibunya; atau si anak tahu bahawa dia tidak boleh lagi tidur di saat itu selagi tidak berada di rumah seperti biasa; atau si anak khuatir dimarahi jika meminta mahu pulang awal secara tiba-tiba.

Bagi mengelakkan hal ini daripada terjadi, jelaskan kepada si anak terlebih dahulu bahawa adalah tidak menjadi kesalahan untuk dia meminta izin berehat daripada berjalan dengan cara yang elok. 

Berikan contoh ayat atau penunjuk yang boleh diikuti anak. Mengajarkannya skil baru ini iaitu skil meminta izin pasti memakan sedikit masa dan oleh itu, ia harus diingatkan berulang kali.

Contohnya (dialog tunjuk cara)

Selain itu, kita juga boleh memberikan pilihan sama ada mahu berjalan ataupun duduk di dalam troli membeli belah bagi mengelakkannya penat. 

Memberikan pilihan pada anak amatlah penting supaya mereka berasa dihargai.

Sebagai tambahan, memandangkan salah satu asas intervensi adalah memberi fokus kepada langkah pencegahan, si ibu boleh memendekkan masa yang diperuntukkan untuk membeli belah lebih-lebih lagi apabila si anak sudah mula menunjukkan simptom-simptom keletihan.

Akhir sekali, berikanlah penghargaan jika si anak berjaya menunjukkan sikap yang positif pada hari tersebut berbentuk hadiah dan pujian.

“Bagaimana saya dapat berkomunikasi dengan anak yang mempunyai limitasi dalam memahami komunikasi lisan?”

Ada sesetengah kanak-kanak mengalami kesukaran memahami arahan atau komunikasi lisan. Seterusnya kanak-kanak gagal mendapat gambaran yang jelas perkara yang ingin diterapkan oleh ibunya.

Oleh itu, sediakan jadual rutin secara visual. Kanak-kanak mudah belajar melalui gambar atau simbol yang dapat dikaitkannya dalam persekitarannya.

Dalam kes ibu bersama anaknya sebelum ini, si ibu boleh membuat jadual rutin seharian bergambar untuk anaknya dan jadual tersebut diletakkan di dalam biliknya. 

Pastikan penerangan diberikan dahulu pada hari pertama memperkenalkannya.

Lebih menarik lagi, setiap gambar yang dipilih itu dibuat dalam bentuk kad masing-masing, di mana di bahagian hadapannya diletakkan gambar aktiviti yang harus dibuat, dan di belakangnya ada gambar
“smiley”.

Sedikit velcro diletakkan di setiap bucu depan dan belakang kad bagi memudahkan si anak menterbalikkan kad itu setelah selesai melakukannya aktiviti tersebut di atas papan yang disediakan.

Apabila kad itu diterbalikkan, si anak akan mendapat penghargaan melalui “Smiley” yang dilihatnya. Ini akan membantu tingkah laku atau aktiviti yang ingin dilakukan itu diperteguhkan lagi.


Contoh jadual rutin visual bagi aktiviti yang harus dilakukan sebelum tidur



No comments:

Post a Comment