Sunday, August 21, 2011

Bersedia, mengatur, bertindak dan berubah (ii)




Intervensi Anteseden

Intervensi anteseden bermatlamat untuk mengurangkan kebarangkalian tingkah laku bermasalah berlaku pada masa akan datang. Terdapat tiga strategi yang boleh dipraktikkan , iaitu:

  • Menghapuskan situasi anteseden
  • Mengubah suai persekitaran
  • Menukar presentasi anteseden
  1. Menghapuskan Situasi Anteseden

Dalam kes ibu muda sebelum ini, anteseden yang telah dikenal pasti ialah si ibu serta merta tidak bersetuju membelikan Coklat Cadbury seperti yang diminta oleh anak.

Untuk menghapuskan situasi di atas, si ibu boleh bertindak dengan memastikan dirinya tidak melalui ruangan atau rak terletaknya coklat tersebut.

Dengan cara ini, kita dapat memastikan situasi anteseden yang bersifat negatif itu tidak terus berlaku. Kita telah menghapuskan persekitaran yang mencetuskan masalah tingkah laku tersebut, iaitu tidak melalui kawasan rak coklat.

Bukan semua situasi kita dapat mengelakkan diri. Lebih-lebih lagi apabila barang yang hendak dibeli berhampiran dengan rak coklat atau ketika di kaunter pembayaran, masih terdapat banyak pilihan coklat kegemarannya.

Untuk itu, kita juga boleh bertindak dengan membawa sedikit coklat yang terdapat di rumah itu ke dalam beg dan memberikan kepadanya sejurus sebelum melakukan aktiviti membeli belah.

Melalui cara ini, si anak akan leka dengan coklat di tangannya dan kemungkinan untuk si kecil meminta dibelikan coklat baru adalah rendah. Dengan cara ini, kita telah menghapuskan keinginannya untuk meminta coklat dan seterusnya menghapuskan kebarangkalian si ibu menolak permintaan anak.

Namun, kekerapan memberi coklat setiap kali datang ke pasar raya hendaklah dilakukan pada tahap sederhana. kita khuatir si anak akan mempunyai mind set bahawa aktiviti mengikut ibu ke pasar raya akan menjanjikannya coklat kegemaran.

Cuba kita lihat pada keadaan anak ketika itu terlebih dahulu. Jika si anak kelihatan menunjukkan ciri-ciri untuk melakukan tantrum, baharulah kita laksanakan strategi ini.

Sebagai usaha tambahan, cetuskan perbualan dengan anak sebelum memberikannya coklat supaya ia kelihatan lebih semula jadi seperti berikut:

Sambil si ibu berpura-pura meraba barang di dalam beg tangan, “Adam, ibu terjumpa coklat kegemaran Adam di dalam beg tangan ibu. Adam mahu?”

  1. Mengubah suai Persekitaran

Salah satu strategi mengubah suai persekitaran atau suasana adalah dengan menjadikan aktiviti yang ingin dilakukan tersebut lebih bermakna; iaitu dengan melakukannya bersama-sama anak.

Strategi ini bukan sahaja dapat mencegah masalah tingkah laku daripada berlaku, malah ia mampu menguatkan hubungan antara ibu atau ayah dengan anak.

Berdasarkan kes sebelum ini, si ibu boleh menerangkan kepada anak bahawa mereka akan menjalankan aktiviti membeli barang keperluan di pusat membeli belah ketika di rumah lagi.

Barang-barang yang ingin dibeli disenaraikan dan aktiviti ini boleh dilakukan bersama-sama dengan anak. Ceritakan kepadanya apa yang ingin dibeli dan sekali sekala mengajaknya turut sama berfikir barang yang harus dibeli.

Ketika di pasar raya, teruskan usaha melibatkan anak dalam aktiviti tersebut. Jadikan anak sebagai sebagai pembantu kita atau kita yang menjadi pembantunya ketika memilih barang keperluan.

Antara contoh dialog atau tugasan yang boleh diberikan ialah;

“Tolong ibu ambilkan barang di kiri adik itu?”

“Cuba adik carikan untuk ibu di mana tin milo.”

Dengan cara ini, minda si anak akan menjadi sibuk berfikir untuk membantu kita dan tiada masa berfikir untuk meminta coklat mahupun menunjukkan aksi tantrum kelak.

Kini, banyak pasar raya menyediakan troli-troli kecil. Gunakan peluang ini dengan menyibukkan anak membantu kita dan "meniru" aksi membeli belah kita.



  1. Menukar Presentasi anteseden

Menukar presentasi anteseden bermaksud menggantikan peristiwa atau tindakan yang telah dikenali sebagai anteseden kepada peristiwa atau tindakan yang lain.

Melalui contoh kes ibu muda dengan anaknya, didapati anteseden yang telah dikenal pasti adalah tidak bersetuju dengan serta merta. Meskipun si ibu menyertakan alasan di rumah terdapat banyak lagi, namun si anak tidak akan menghiraukannya kerana informasi pertama yang masuk di fikirannya adalah reaksi negatif ibunya.

Untuk itu, reaksi negatif yang diberikan ibu tadi boleh digantikan dengan sesuatu yang lebih positif, iaitu dengan memberikan anak itu pilihan.

Pilihan di sini bermakna, berikan gambaran pada anak bahawa jika dia memilih untuk memiliki coklat tersebut pada waktu itu, si anak akan kehilangan peluang untuk memiliki sesuatu atau melakukan aktiviti yang turut menjadi kegemarannya sebagai contoh, bermain di taman permainan selepas selesai aktiviti membeli belah.

Di sini, si anak tersebut akan belajar menjadi bertanggungjawab terhadap pilihannya sendiri dan perjanjian boleh dilakukan antara ibu dan anak berdasarkan pilihan yang dibuat.

No comments:

Post a Comment