Thursday, August 11, 2011

Dari mana datangnya situasi itu?

Fahami punca atau akar umbi masalah adalah titik permulaannya bagi mengatur pelan tindakan. Ini bertujuan agar langkah-langkah yang diambil lebih sistematik, mudah dan dapat disemak semula.

Tidak dapat dinafikan, terdapat banyak kaedah bagi memahami punca situasi masalah tingkah laku anak-anak seperti kes ibu muda sebelum ini.

Namun, dalam konteks ini, hanya satu kaedah yang akan diadaptasikan dan dibincangkan, iaitu Analisis Fungsi Tingkah Laku. Ia adalah pendekatan yang efektif dan menyeluruh.

Analisis Fungsi Tingkah Laku menekankan proses mengenal pasti sumber yang menyumbang kepada tercetusnya tingkah laku bermasalah, keadaan atau peristiwa yang berlaku sebelum atau selepas kejadian masalah tingkah laku  timbul dan memahami ciri-ciri tingkah laku bermasalah tersebut.

Terdapat empat peringkat yang harus dikenal pasti bagi memahami punca tercetusnya tingkah laku bermasalah itu dengan menggunakan akronim LATA, yang bermaksud Latar, Anteseden, Tingkah laku dan Akibat.

L: Kenal pasti latar sebelum kejadian

Langkah pertama adalah mengenal pasti latar sebelum kejadian itu berlaku. Latar kejadian di sini bermaksud apa sahaja perkara yang berlaku sebelum tercetusnya masalah tingkah laku yang difikirkan menjadi faktor penyumbang kepada masalah tersebut.

Ia dapat berlaku beberapa jam sebelum terjadinya tingkah laku bermasalah mahupun malam sebelumnya.

Bayangkan, kita telah bersengkang mata semalaman hanya semata-mata mahu menyelesaikan kerja pejabat di  rumah agar dapat dihantar kepada bos keesokan paginya.

Apabila pagi menjelang, rakan sepejabat  mahu bersembang-sembang. Tidak semena-mena kita berasa sensitif dan terus memarahi beliau sedangkan perkara yang dibincangkan tiada kaitan dengan diri kita.

Keadaan ini berlaku gara-gara kita tidak mendapat tidur dan rehat yang mencukupi pada malam sebelumnya.

Tidur yang tidak mencukupi dan situasi menyiapkan kerja itulah yang dikatakan latar sebelum kejadian memarahi rakan kita tadi.

Berbalik pada kes ibu muda sebelum ini, didapati si anak tersebut rupa-rupanya terlepas masa tidur tengah harinya hanya gara-gara begitu teruja ingin mengikuti si ibu ke pusat membeli belah.

Apabila sesuatu aktiviti atau perkara yang telah menjadi rutin dan keperluan anak itu terganggu, maka ia boleh menjadi sumber pencetus kepada tantrum tersebut, samalah seperti kes rakan sekerja yang dimarahi tadi.

Latar kejadian terdiri daripada faktor berikut:
  • faktor sosial seperti pergaduhan
  • faktor fisiologikal seperti demam atau letih
  • faktor persekitaran seperti suasana yang bising atau kawasan sesak dengan orang ramai)

A: Kenal pasti Anteseden

Langkah yang seterusnya adalah dengan mengenal pasti anteseden.

Anteseden adalah peristiwa yang berlaku sejurus sebelum kejadian tingkah laku bermasalah timbul. Ia melibatkan apa sahaja perkara yang berlaku dan menjadi pencetus utama kepada masalah tersebut.

Anteseden bertindak sebagai tanda isyarat pemula berlakunya tingkah laku bermasalah.

Dalam kes ibu muda tadi, apabila diteliti kembali, didapati si anak akan menunjukkan aksi tantrumnya itu setiap kali ibunya tidak menunaikan permintaannya untuk membeli coklat Cadbury kegemarannya itu.

Antara anteseden lain yang sering terjadi:
  • arahan lisan
  • kritikan
  • ejekan
  • kurang perhatian


LATA, adaptasi daripada Analisis Fungsi Tingkah Laku.



T: Kenal pasti tingkah laku bermasalah

Kenal pasti kesemua ciri-ciri tingkah laku bermasalah yang telah ditunjukkan. Si anak akan menunjukkan masalah tingkah laku berantai; iaitu bermula dengan tingkah laku berintensiti rendah sifatnya hingga ke tahap serius.

Sebagai contoh, dalam kes tantrum sebelum ini, tingkah laku bermasalah si anak hanya bermula dengan rengekan. Ini adalah masalah tingkah laku berintensiti rendah.

Kemudian situasi berakhir dengan aksi menghempaskan diri ke lantai. Ini adalah masalah tingkah laku serius.

Pada masa yang sama, cuba ingat tingkah laku lain yang dilakukan pada hari-hari lain. Adakah tingkah lakunya konsisten dengan tingkah laku sebelumnya? Dengan cara ini, kita dapat melihat corak atau “pattern” tingkah laku bermasalah si anak.

A: Kenal pasti akibat

Akibat yang dimaksudkan di sini adalah peristiwa atau keadaan yang berlaku selepas tercetusnya masalah tingkah laku tersebut.

Dengan merujuk kes tantrum sebelum ini, apakah tindakan yang telah dilakukan si ibu dalam menangani masalah tingkah laku tersebut? Adakah si ibu terus marah? Atau memberikannya barang seperti yang diingini?

Reaksi pertama ini amat penting diteliti kembali supaya mudah untuk kita jalankan semakan semula dan laksanakan pelan tindakan kita kelak!

“Saya sudah teliti keempat-empat aspek di atas. Jadi, apakah yang harus saya lakukan seterusnya?”

Akan dibincangkan di dalam post yang seterusnya.

No comments:

Post a Comment